Giuseppe Campuzano, ‘La Virgen de las Guacas’, 2007. Photo by Alejandro Gómez de Tuddo

 

 

Visible. Art as something else un programme autour des pratiques artistiques socialement engagées dans un contexte mondial

 

#2 On Gender:

Linea de Vida – Museo Travesti del Peru

Giuseppe Campuzano

12 mars 2015 — 26 avril 2015

 

Visible. Bureau et espace de projet est heureux d'annoncer louverture de lexposition Linea de Vida – Museo Travesti del Perú (ligne de vie – musée travesti du Pérou), un projet créé il y a près de dix ans par lartiste péruvien, philosophe et drag-queen Giuseppe Campuzano (1969-2013).

Le jeudi 12 mars, le vernissage se tiendra à 18h30 au 50°49'19.50''N 4°21'25.53''E, galerie de l’erg. Cette exposition est organisée par Miguel A. Lopez et sera loccasion de présenter pour la première fois en Europe le musée nomade qui a rencontré un franc succès à la Biennale de São Paulo lautomne dernier.

Heures d'ouverture de l'exposition :

Jeudi et vendredi de 11h à 13h et de 14h à 18h

Pendant les Portes Ouvertes de l'erg:

le 20 mars de 11h à 13h et de 14h à 21h / le 21 mars de 11h à 13h et de 14h à 18h

Art Brussels, 25 et 26 avril de 11h à 13h et de 14h à 18h

(l'exposition est fermée pendant les vacances de printemps du 6 au 17 avril)

Contact: visibleprojectdesk@gmail.com / erg, rue du Page 87, 1050 Bruxelles / http://www.visibleproject.org / http://www.facebook.com/visibleproject

Il y a près de dix ans, Giuseppe Campuzano, philosophe et drag-queen originaire du Pérou, a créé le projet Museo Travesti del Perú (musée travesti du Pérou). Par le biais de ce projet, il tente de présenter un discours queer anti-conformiste, à savoir une réflexion libre et multidimensionnelle sur lhistoire sappuyant sur une collection dobjets, dimages, de textes et documents, darticles de presse et dœuvres pertinentes. Des actions, représentations et publications rompant avec les modèles dominants en matière de production dimages et de corps sont également proposées. A travers ce projet, à mi-chemin entre performance et recherche historique, lartiste propose une révision critique de « lhistoire du Pérou » en adoptant le point de vue stratégique dun personnage fictif que Campuzano définit comme étant le « travesti androgyne indigène/métisse ». Ici, les figures transgenres, travesties, transsexuelles, intersexes et androgynes sont considérées comme étant les principaux acteurs et sujets politiques de toute construction de l’histoire.

Contrairement aux grands projets institutionnels et à leurs discours sur lautorité, ce musée nomade nessaie pas de « représenter » ou dintégrer les minorités dans les discours dominants concernant le progrès et le bonheur. Il sagit plutôt dun outil délibérément artificiel dramatisant les histoires officielles et rompant avec la condition privilégiée de la subjectivité hétérosexuelle – une subjectivité qui transforme les différences en sujet détude et rend invisible sa propre éventualité ainsi que les processus sociaux qui ont mené à ses constructions. 

Le musée travesti du Pérou est un pari expérimental qui secoue les fondements de la théorie et de l’histoire classiques par le biais dune réappropriation irrévérencieuse des imaginaires, des référents et des connaissances pluridisciplinaires, pour un sujet incapable et refusant de sinscrire dans toute taxonomie.

Programme

12 mars – 18h30 – 21h00

à l'erg

Vernissage de l’exposition et visite guidé par le curateur Miguel A. Lopez

Parallèlement à cette exposition seront organisées des activités sur le thème des questions des genres, en collaboration avec Xavier Gorgol, étudiant à l’erg et membre de Genres Pluriels, une association LGBTIQ de Bruxelles qui proposera deux ateliers axés sur la fluidité des genres. Pour vous inscrire aux différents ateliers, merci d’envoyer un mail à xaviergorgol@gmail.com

18 mars – 18h00 – 21h0

à La Maison Arc-en-Ciel, Rue du Marché au Charbon 42, 1000.

Trans* pour les nulLEs : un atelier interactif et convivial qui introduit aux transidentités et comment les stéréotypes de genres mènent à des phénomènes de discrimination et d’exclusion.

26 mars – 14h00 – 18h00

à l’erg

Atelier Drag King: un espace de déconstruction des genres autour de l’exploration des masculinités. L’atelier se déploie en session de maquillage, habillage et jeux de rôles orientés sur l’utilisation du corps et dans le respect du point de confort de tous-tes.

16 avril - 21h00

à Aleppo, (5ème etage) 50, Rue de l'Ecuyer, 1000.

Premiere belge: la réalisatrice Maria Pecchioli présentera le documentaire « Lei disse sì » (Dites simplement oui) (2014). Il s’agit de l’histoire de deux femmes qui s’aiment. « Lei disse sì » est un fragment d’Italie, une collection de bois et de lacs suédois, un mariage pour lequel les principaux ingrédients inscrits au menu sont les droits humains.

Le programme de Visible. Bureau et espace projet est conçu par l’équipe de Visible avec l’assistance de la curatrice Alessandra Saviotti et généreusement soutenu par Cittadellarte – Fondazione Pistoletto et Fondazione Zegna. 

Miguel A. López (Lima, 1983) est un auteur, artiste et chercheur dont les travaux permettent dexplorer les dynamiques et transformations collaboratives dans la compréhension des politiques et lengagement en leur faveur au cours des dernières décennies en Amérique latine. Ses travaux portent également sur les réappropriations queer du point de vue du Sud. Ses articles ont notamment été publiés dans des revues telles que Afterall, Ramona, Manifesta Journal, E-flux Journal, Art in America, ArtNexus, Art Journal, The Exhibitionist. Récemment, il a organisé en partenariat avec RCS lexposition « Losing Human Form. A seismic image of the 1980s in Latin America », au Musée national centre dart Reina Sofía à Madrid (2012-2013), et « Pulso Alterado » au MUAC-UNAM de Mexico (2013). Ses dernières publications comprennent : A wandering body. Sergio Zevallos in the Grupo Chaclacayo, 1982-1994 (MALI, 2014); Giuseppe Campuzano. Saturday Night Thriller y otros escritos 1998-2013 (2013), un recueil décrits du philosophe et drag-queen Giuseppe Campuzano.

Actif depuis 2010 comme institution immatérielle qui encourage et soutient des pratiques artistiques socialement engagées dans un contexte mondialisé, Visible est un projet de recherche artistique initié par Cittadellarte - Fondazione Pistoletto en collaboration avec la Fondation Zegna, consacré aux œuvres d'art intervenant dans le domaine social. Il est dirigé par les commissaires Matteo Lucchetti et Judith Wielander.

Depuis 2011, Visible décerne un prix – le premier de ce genre en Europe – récompensant des pratiques artistiques engagées sur le plan social et développe un travail de recherche sur les espaces physiques et théoriques dans lesquels ces pratiques peuvent affecter nos sociétés contemporaines, avec une attention particulière sur l'interdisciplinarité croissante de l'art dans divers contextes sociaux. Institution nomade, Visible fut hébergée sous différentes formes par un grand nombre d'institutions artistiques, notamment le Van Abbemuseum d'Eindhoven ; la Kunsthaus de Graz ; la Kadist Art Foundation de San Francisco ; le Center for Historical Reenactments de Johannesburg ou encore la Serpentine Gallery de Londres – autant d'institutions avec lesquelles Visible a développé différents types de collaborations. Visible fait partie de ENPAP (European Network of Public Art Producers), un réseau créé en 2009 par Situations, University of the West of England (Bristol / Royaume Uni) et Statens Konstråd/Public Art Agency (Stockholm / Suède).

 



 

Visible. Art as something else

a one year program around socially engaged artistic practices in a global context

 

#2 On Gender:

Linea de Vida – Museo Travesti del Peru

Giuseppe Campuzano

12 march 2015 — 26 April 2015

 

The Visible. Office and Project space is pleased to announce the opening of the exhibition Linea de Vida – Museo Travesti del Peru, a project created almost a decade ago by the Peruvian artist, philosopher and drag queen Giuseppe Campuzano (1969–2013).

The exhibition, opening on Thursday February 12 at 6:30pm, at 50°49'19.50''N 4°21'25.53''E galerie de l’erg is curated by Miguel A. Lopez and it presents the complete version of the nomadic museum for the first time in Europe after the success it achieved at the 31st São Paulo Biennial last Fall.

Opening hours of the exhibition:

Every Thu and Fri from 11 to 1 am – 2 to 6 pm

erg's Open Days:

March 20, from 11 am to 1 pm – 2 to 9 pm / March 21, from 11 am to 1 pm – 2 to 6 pm

Art Brussels: April 25 – 26, from 11 am to 1 pm – 2 to 6 pm

The show is closed during the Spring's holidays (April 6 17)

Contact: visibleprojectdesk@gmail.com / erg, rue du Page 87, 1050 Bruxelles / http://www.visibleproject.org / http://www.facebook.com/visibleproject

Almost a decade ago, the Peruvian philosopher and drag queen Giuseppe Campuzano created the project Museo Travesti del Perú (Transvestite Museum of Peru). The museum is an attempt to present a queer counter-narrative: a promiscuous, intersectional thinking of history that collects objects, images, texts and documents, press clippings and appropriated artworks, and proposes actions, staging and publications that fracture the dominant models of production of images and bodies. The project, situated halfway between performance and historical research, proposes a critical reviewing of the ‘History of Peru’ from the strategic perspective of a fictional figure Campuzano calls the, ‘androgynous indigenous/mixed-race transvestite’. Here, transgender, transvestite, transsexual, intersexual and androgynous figures are posited as the central actors and main political subjects for any construction of history.

Unlike large institutional projects and their discourses of authority, this nomadic museum does not attempt to ‘represent’ and integrate minorities into the dominant discourses of progress and happiness. It is, rather, a deliberately artificial device that dramatises official histories and fractures the privileged site of heterosexual subjectivity – a subjectivity that turns all difference into an object of study and renders invisible its own contingency and the social processes that led to its constructions. The Transvestite Museum of Peru functions as an experimental wager that vandalises classical theory and history through an irreverent rewriting of transversal imaginaries, referents and knowledges, for a subject unable and unwilling to fit in any existing taxonomy.

 

Programme

12 March - 6:30 - 9:00 pm

at erg

Opening of the show with a guided tour by the curator Miguel A. Lopez

Parallel activities. In collaboration with Xavier Gorgol and curated by Genres Pluriels, a Brussels based not-for-profit association for trans and intersex people, which will organise two workshops focusing on the fluidity of genders.

To subscribe to the workshops please write to xaviergorgol@gmail.com

18 March - 6:00 - 9:00 pm

at La Maison Arc en Ciel, Rue du Marché au Charbon 42, 1000.

Transgender for Dummies: an user-friendly and interactive workshop to introduce to trans identities, and how stereotypes on gender lead to exclusion and discrimination. 

26 March - 2:00 - 6:00 pm

at erg

Atelier Drag King: a make up session, dressing up and acting session to explordifferent kind of masculinities respectfully of the point of comfort of each participant.

16 April - 9:00 pm

at Aleppo, (5th floor) 50, Rue de l'Ecuyer, 1000.

Belgian premiere: the artist-filmmaker Maria Pecchioli will present the documentary film ‘Lei disse sì’ (Just say yes). A tale of two women who love each other: its a wedding party where the main ingredients on the menu are civil rights. Screening of the film at the presence of the two protagonists.  

The Visible. Office and Project space program is conceived by the Visible team with the curatorial assistance of Alessandra Saviotti and it is generously supported by Cittadellarte – Fondazione Pistoletto and Fondazione Zegna.

Miguel A. López (Lima, 1983) is a writer, artist, and researcher whose work investigates collaborative dynamics and transformations in the understanding of and engagement with politics in Latin America in recent decades. His work also focuses on queer re-articulations of history from a Southern perspective. He has published in periodicals such as Afterall, ramona, Manifesta Journal, E-flux Journal, Art in America, ArtNexus, Art Journal, The Exhibitionist, among others. He has recently co-curated (with RCS) “Losing Human Form. A seismic image of the 1980s in Latin America” at the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid (2012–2013), and “Pulso Alterado” at the MUAC-UNAM, Mexico City (2013). Among his recent publications are A wandering body. Sergio Zevallos in the Grupo Chaclacayo, 1982-1994 (MALI, 2014); Giuseppe Campuzano. Saturday Night Thriller y otros escritos 1998-20013 (2013), a collection of writings by philosopher and drag queen Giuseppe Campuzano.

Visible is a research project in contemporary art devoted to art work in the social sphere, operating since 2010 as an immaterial institution that aims to produce and sustain socially engaged artistic practices in a global context. Visible is a project undertaken by Cittadellarte – Fondazione Pistoletto in collaboration with Fondazione Zegna, curated by Matteo Lucchetti and Judith Wielander.

Visible produces the first European award for socially engaged artistic practices since 2011, and researches on the the physical and theoretical spaces in which these practices can affect our contemporary societies, focusing on the expanding interdisciplinarity of art and its practitioners within diverse social contexts. As a nomadic institution Visible has been hosted, through different formats and collaborations, by a large number of art institutions, such as Van Abbemuseum, Eindhoven; Kunsthaus, Graz; Kadist Art Foundation, San Francisco; Center for Historical Reenactments, Johannesburg; The Serpentine Gallery, London and others. Recently Visible has become part of ENPAP (European Network of Public Art Producers), a network initiated in 2009 by Situations, University of the West of England (Bristol/ United Kingdom) and Statens Konstråd/Public Art Agency (Stockholm/Sweden).